Veerbollen vullen

Hydraulisch veersysteem:
Juist vanwege dit bijzondere veersysteem zijn zoveel automobilisten verknocht
aan de Citroën XM, Xantia, DS, CX, BX en GS(A).
Want het ìs een bijzondere ervaring als je met zo’n auto over de weg glijdt,
de liefhebber weet wat we bedoelen.
Helaas moet ook dit veersysteem net als andere worden onderhouden.
Na verloop van tijd wordt de wagen steeds stugger,
zo langzaam dat de bestuurder het pas laat bemerkt.
Soms té laat want de voorspanning in de veerbol mag niet beneden de 8 bar komen.
(gevolg: beschadiging van het membraan).
Regelmatig laten controleren is dus geen overbodige luxe. (kan gratis).

Bij niet goed functioneren:
Niet alleen gaan de rij-kwaliteiten achteruit, maar het heeft ook gevolgen door extra slijtage
aan banden, lagers, draagarmen, wielophanging en fuséekogels.
De enige reden van het achteruit gaan van het ‘veergemak’ is het langzaam ontsnappen van
de stikstofvulling. (TNO-Delft)

Waar vroeger vervanging van de hele (in principe onverslijtbare) veerbol noodzakelijk was,
zijn we sinds 1985 dankzij de uitvinding van de ‘refiller’ door de heren Hagen & Schildkamp
in staat de veerbollen te vullen met stikstof.
Uiteraard mag het membraan dan nog niet beschadigd zijn.
Ons bedrijf was in dat jaar één van de eersten in Nederland die zich hierin bekwaamd hebben.
Nadat de bol weer op de juiste druk gebracht is gaat hij weer net zolang, tot zelfs langer mee
als een nieuwe, omdat de kwaliteit van het membraan er zelfs op vóór uit gaat.